poniedziałek, 11 kwietnia 2022

Certyfikowany przeciwpożarowy wyłącznik prądu

Pobierz obrazki
PWP z certyfikatem CNBOP
najważniejsze informacje w pytaniach
i odpowiedziach
1. Z jakich przepisów prawnych wynika obowiązek certyfikacji przeciwpożarowego wyłącznika prądu PWP?
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 roku, w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1966 z późniejszymi zmianami) – które wprowadziło obowiązek certyfikacji PWP – później rokrocznie wydłużano okres przejściowy aż do 1 stycznia 2021 r., kiedy okresu przejściowego nie przedłużono.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 4 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2020 r. poz. Poz. 2297) – okresu tego nie wydłużyło poprzez nie ujęcie na liście urządzeń, dla których obowiązuje okres przejściowy.
2. Jakie dokumenty certyfikujące wymagane są dla PWP zgodnie z rozporządzeniami?
Wydaje Jednostka Certyfikująca:
Krajowa Ocena Techniczna - CNBOP-PIB-KOT-2022/0331-1013 wydanie 1
Krajowy certyfikat stałości właściwości użytkowych - 063-UWB-0426

Wydaje Producent:
Krajowa Deklaracja Właściwości Użytkowych - 01/PWP/2022
3. Czy dla PWP wymagane jest Świadectwo dopuszczenia do stosowania w ochronie przeciwpożarowej wydane przez CNBOP?
Nie. PWP nie jest na wykazie wyrobów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz.U. 2010 nr 85 poz. 553, z póź. zmianami).
4. Czy dla PWP wymagany jest znak CE?
Nie. Dla PWP nie ma zharmonizowanej normy EU, wiec znakowanie CE nie jest możliwe.
5. Z jakich komponentów składa się PWP i czy certyfikacja dotyczy wszystkich komponentów PWP?
PWP składa się z trzech komponentów, dla których wymagany jest certyfikat - są to:
urządzenie uruchamiające UU PWP (przycisk lokalizowany zwykle w pobliżu wejścia do budynku),
urządzenie sygnalizujące US PWP (sygnalizator potwierdzający wyłączenie prądu),
urządzenie wykonawcze UW PWP (rozdzielnia elektryczna w oddzielnej obudowie, wewnątrz której dokonywane jest rozłączenie prądu).
6. Od kiedy istnieje obowiązek stosowania PWP z certyfikatem CNBOP?
Obowiązek taki powstał od 1 stycznia 2021 r., jednak aż do 23 marca 2022 r. przepis był martwy z uwagi na brak wyrobu na rynku.
7. Jak wymóg certyfikacji PWP ma się do projektu budowlanego i daty uzyskania pozwolenia na budowę?
Jeśli dokumentacja projektowa przewidywała zastosowanie PWP na podstawie § 183 WT – to zmiana polega wyłącznie na tym, że dla wyrobu o tej samej nazwie i funkcji w obiekcie powstał dodatkowy obowiązek certyfikacji. Należy pamiętać, że obowiązek certyfikacji PWP powstał już w 2016 r., a 1 stycznia 2021 r., upłynął okres przejściowy wyznaczony przez Ustawodawcę na dostosowanie rynku do nowych wymagań.
Kluczowe jest to, że projekt budowlany nie określa zasad formalnych wprowadzania wyrobów do stosowania, a tylko wskazuje ich rodzaj, wymagane własności użytkowe i oczekiwane funkcje (zadania); tym samym data uzyskania pozwolenia na budowę nie ma tu żadnego znaczenia, ani wpływu na dokumenty wymagane do wprowadzenia wyrobu na rynek.
8. Jak podchodzić do stosowania PWP dla obiektów będących w trakcie wznoszenia lub modernizacji?
Wymóg stosowania certyfikowanego PWP dotyczy również obiektów będących w trakcie budowy lub modernizacji, jeśli PWP nie został jeszcze dostarczony na budowę, co zostało potwierdzone w „Dzienniku budowy”. Za datę graniczną należy uznać 23 marzec 2022 r. – w którym to dniu PWP uzyskał certyfikat.
9. Czy można PWP zabudować we wspólnej rozdzielni (obudowie) wraz z innymi urządzeniami?
Nie. Co do zasady urządzenie wykonawcze PWP, musi być zabudowane w oddzielnej obudowie, na której producent umieszcza znak „B” wraz z oznakowaniem numeru certyfikatu CNBOP. Wyjątek może tu stanowić, możliwość zabudowy w jednym standardzie elektrycznym sekcji PWP z zasilaczem tego samego producenta typu: CERBEX CX1604 oraz centralą sterującą typu: CX1201 - co może przyczynić się do poprawy ergonomii rozdzielni przeciwpożarowej prądu.
10. Czy PWP należy uwzględnić w scenariuszu pożarowym?
Tak. PWP z certyfikatem jest przystosowany do współpracy z SSP, Integratorem, Centralą Sterującą urządzeniami przeciwpożarowymi czy BMS budynkowym. Może działać z opóźnieniem np. w celu umożliwienia bezawaryjnego zamknięcia serwerów.
Podstawowe funkcje jakie należy założyć w scenariuszu to:
kontrola stanu załączony/wyłączony,
kontrola uszkodzenia.
Pobierz obrazki
11. Czy PWP należy stosować w przypadku zastosowania fotowoltaiki?
Tak – jeśli instalację PV zastosowano na budynku o kubaturze powyżej 1000 m3, w innych przypadkach wg. uznania projektanta.
12. Czy należy projektować kontrolę poszczególnych urządzeń PWP np. za pomocą SSP lub Integratora?
Nie. Wszystkie urządzenia PWP i oprzewodowanie kontroluje moduł kontrolno-sterujący PWP, zabudowany wewnątrz urządzenia wykonawczego. Projekt powinien przewidywać współpracę systemu PWP z SSP i Integratorem, bez ingerowania w jego strukturę.
13. Czy możliwe jest zdalne uruchomienie PWP np. ręcznie z pozycji Integratora lub automatycznie przez SSP po wykryciu pożaru?
Tak. SSP lub Integrator wysyła sygnał do modułu sterującego PWP, a ten realizuje wyłączenie zgodnie z wcześniej zaprogramowanym scenariuszem.
14. Czy można nie stosować urządzenia sygnalizującego PWP, uznając za wystarczającą sygnalizację stanu PWP poprzez diody w urządzeniu uruchamiającym (dioda czerwona – załączony, dioda zielona – wyłączony)?
Nie. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa do potwierdzania pewności wyłączenia PWP wymaga zastosowania dodatkowego „urządzenia sygnalizującego”, wchodzącego w skład zestawu PWP. Jest to również wymóg CNBOP.
15. Czy istnieje możliwość testowania PWP np. scenariusz wyłączenia poprzez Integrator czy SSP?
Tak. Zależy to od uzgodnień z Zarządcą obiektu, niezależnie kable i urządzenia PWP są kontrolowane przez wewnętrzny moduł kontrolno – sterujący. Stan uszkodzenia zostanie niezwłocznie wykryty i przesłany do SSP czy Integratora.
16. Co w przypadku stosowania PWP w małych obiektach bez SSP i stałej obsługi?
Na takie potrzeby opracowano wersję uproszczoną PWP, nie współpracującą z SSP i Integratorem.
17. Czy można multiplikować poszczególne urządzenia PWP np. do celów ochrony wielu obiektów w jednym systemie?
Tak. Jest to sprawa projektowa.
18. Czy PWP musi być okresowo konserwowane?
Tak. Podobnie jak inne urządzenia przeciwpożarowe.
19. Czy każdy elektryk z uprawnieniami może konserwować PWP?
Nie. Reguluje to §3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, w myśl którego czynności takie (podobnie jak dla innych urządzeń przeciwpożarowych) należy wykonywać zgodnie z zasadami i w sposób określonymi w:
Polskich Normach,
Dokumentacji Techniczno – Ruchowej – opracowanej przez producenta,
Instrukcji Obsługi – opracowanej przez producenta,
w okresach ustalonych przez producenta (nie rzadziej niż 1 raz w roku).

Wynika z tego, że producent w „Instrukcji obsługi” wskazuje podmioty upoważnione do dokonywania okresowych przeglądów i napraw. Wiąże się to z odpowiednim przeszkoleniem oraz dysponowaniem oryginalnymi częściami zamiennymi.
Pobierz obrazki
Pobierz obrazki
Niniejszy e-mail reklamowy wysłany został przez Grupę MEDIUM (właściciel portali: RynekInstalacyjny.pl, Administrator24.info, elektro.info.pl, EkspertBudowlany.pl, IZOLACJE.com.pl) z siedzibą w Warszawie, ul. Karczewska 18, zgodnie z regulaminem i na zlecenie Cerbex sp. z o.o.

Dane osobowe są przetwarzane zgodnie z wytycznymi polityki prywatności oraz z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018 r. W sprawach związanych z Ochroną Danych Osobowych prosimy kontaktować się na adres odo@medium.media.pl

Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl

Wypisz się

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz